مرجع مصالح ساختمانی مرجع مصالح ساختمانی .

مرجع مصالح ساختمانی

تعریف سرامیک و سرامیک‌های پیشرفته

به‌طور کلی به مواد کانی غیرفلزی سرامیک می‌گویند؛ به این مفهوم که علاوه‌بر این‌که معدنی هستند در عین حالا خاصیت فلزی ندارند . علمی که به دعوا در مورد سرامیک‌ها میپردازد به علم سرامیک و صنعت مرتبط با آن به صنعت سرامیک موسوم است .

 


به‌طور کلی به مواد کانی غیرفلزی سرامیک می‌گویند؛ به این معنا که علاوه‌بر این که معدنی میباشند در عین حال خاصیت فلزی ندارند . علمی که به دعوا در مسئله سرامیک‌ها می‌پردازد به دانش سرامیک و صنعت مرتبط با آن به صنعت سرامیک موسوم می باشد .
در
این صنعت دو شاخه حیاتی وجود دارد:
۱ . سرامیک‌های سنتی ۲ .
سرامیک‌های پیشرفته
سرامیک‌های توسعه یافته گروهی از مواد تازه می باشند که با دقت به ‌کاربرد، قیمت افزوده و پیچیدگی فناوری، دارای تقسیم‌بندی‌های مختلفی میباشند . رایج‌ترین دسته‌بندی سرامیک‌های توسعه یافته بر اساس کاربرد آنان است . این دسته‌بندی شامل: سرامیک‌های مهندسی، بیوسرامیک‌ها، الکتروسرامیک‌ها و شیشه‌سرامیک‌ها می‌شود . در این بین، الکتروسرامیک‌ها به‌علت حوزة بزرگ کاربرد و بیوسرامیک‌ها به‌خاطر ارتباطشان با حیات انسان از اهمیت خاصی برخوردار هستند .
در اکنون حاضر پیشرفته یا سنتی‌بودن یک ماده بیشتر از اینکه به خویش آن مربوط باشد به مفاهیم و دیدگاه‌هایی برمی‌گردد که بر آن اساس ماده، ساخته گردیده است؛ به این مفهوم که نوع نگرش به این مواد، پیشرفته یا این که سنتی بودن آنها را گزینش می نماید . بدین ترتیب درصورتی که با یک نگرش علمی پیشرفته، ماده‌ای را چک و دگرگون کنند که از سال ها قبل وجود داشته است، ماده موردنظر در حوزه مواد توسعه یافته قرار خواهد گرفت و برعکس اگر کاربردی بسیار مرسوم و غیرعلمی و غیرمهندسی چه بسا از یک ماده تازه مدنظر باشد با حوزة مواد سنتی و همگانی سروکار خواهیم داشت .
با ذکر یک نمونه می‌توان مضمون‌ را روشن‌تر ابلاغ کرد . گچ و رس جزء مواد مضاعف سنتی و رایج میباشند و سال‌های متعددی هست که زمینه به کارگیری قرار می‌گیرند، اما در حالا حاضر می‌توان با دیدگاه‌های تازه (مثل نانوفناوری) و در مقیاس اتمی و سلول واحد، تغییراتی را در این مواد ایجاد کرد؛ به‌گونه‌ای که دارای خواصی شوند که قبلاً فاقد آن بوده‌اند . در این‌ فیس گرچه هنوز با گچ و رس سروکار داریم اما حوزة پیش روی ما مربوط به مواد پیشرفته خواهد بود .
پس به‌طور کلی می‌توان مولفة دانش در تولید یک محصول را به‌عنوان معیاری برای تعیین پیشرفته یا این که سنتی بودن آن در حیث گرفت، به‌گونه‌ای که در صورتی‌که دانش در ایجاد یک متاع سرامیکی دارنده نقش محوری و با اهمیت باشد آن ماده را در گروه سرامیک‌های توسعه یافته قرار داده و سرامیک‌های سنتی را آن مدل از مواد دانست که در ایجاد آن ها سهم دانش ناچیز باشد


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ دی ۱۳۹۷ساعت: ۱۲:۵۵:۳۱ توسط:khonesaz موضوع: نظرات (0)